Rodzaje stron WWW – poznaj zanim zamówisz

Nie odkryjemy Ameryki stwierdzeniem, że istnieją różne rodzaje stron WWW: od prostych wizytówek, przez blogi, portale informacyjne aż po wielkie platformy handlowe i serwisy społecznościowe. W tym artykule krótko omówimy najpopularniejsze rodzaje stron.

Rodzaje stron WWW można wyliczać na podstawie różnych kryteriów. W tym tekście zastosujemy dwa podziały: wg struktury oraz wg wielkości i funkcji.

Rodzaje stron – wg struktury

OnePage – oznacza, że wszystkie informacje są przekazane na jednej stronie. OnePage nie wyklucza zastosowania prostego menu. Odnośniki w menu mogą przenosić użytkownika do określonych sekcji na stronie, np. O nas, Kontakt. Moment przejścia do sekcji może być wzbogacony efektowną animacją. OnePage należy stosować wyłącznie w przypadku podstawowych stron, z niewielką ilością treści – w przeciwnym razie strona byłaby przeładowana treściami.

MultiPage – oznacza, że treści są rozdzielone na poszczególne podstrony. MultiPage umożliwia więc publikację większej ilości treści niż w wersji OnePage.

Rodzaje stron – wg wielkości i funkcji

Wizytówka – jest to prosta strona internetowa, zawierająca niewielką ilość treści, zazwyczaj podstawowe informacje. Bardzo często występuje w wersji OnePage, rzadziej w wersji MultiPage ograniczonej do kilku podstron. Jest idealna dla firm, które chcą posiadać stronę WWW, ale nie dysponują dużą ilością treści.

Serwis standardowy – jest to witryna internetowa zawierająca większą ilość treści niż strona wizytówkowa. Występuje tylko w wersji MultiPage. Jest idealna dla firm, które dysponują większą ilością treści lub nie wykluczają rozbudowy serwisu w przyszłości. W celu łatwego zapanowania nad treściami serwisu zalecane jest korzystanie z systemu zarządzania treścią (CMS), np. WordPressa.

Serwis społecznościowy – jest to specyficzna witryna typu MultiPage, której celem jest świadczenie różnych usług komunikacyjnych dla użytkowników. Przykłady serwisów społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter.

Blog – jest to specyficzna witryna typu MultiPage, której celem jest publikowanie wpisów (tzw. postów) na dany temat. Może pełnić różne role, np. osobistego pamiętnika lub firmowego biuletynu. Blog z postami zdjęciowymi nazywany jest fotoblogiem, a postami filmowymi – wideoblogiem lub vlogiem. W celu zapanowania nad treściami bloga, w tym dodawania nowych wpisów, konieczne jest korzystanie z systemu zarządzania treścią (CMS), np. WordPressa.

Portal – jest to bardzo rozbudowana witryna typu MultiPage, zazwyczaj o charakterze ogólnoinformacyjnym, często oferująca usługi dodatkowe i elementy społecznościowe. Przykłady ogólnopolskich portali: Onet, WP, Interia.

Wortal – jest to rodzaj portalu, ale skupionego na konkretnej tematyce. Przykładem wortalu o tematyce technologicznej jest Spidersweb.pl.

Sklep internetowy – jest to specyficzna witryna typu MultiPage oferująca sprzedaż internetową produktów z konkretnej lub wielu kategorii. Przykłady sklepów internetowych: MediaMarkt.pl, MediaExpert.pl, Euro.com.pl.

Landing Page – jest to strona internetowa, na którą użytkownicy trafiają po kliknięciu w reklamę internetową. Jej celem jest skłonienie użytkownika do wykonania konkretnej akcji, np. rejestracji w serwisie, pozostawienia adresu e-mail, wzięcia udziału w konkursie. Zazwyczaj występuje w wersji OnePage, aby nie rozpraszać użytkownika dużą liczbą elementów i odnośników. Aby była wiarygodna, powinna znajdować się w domenie oficjalnego serwisu reklamodawcy.

Udostępnij ten wpis:

Menu